Pytania i odpowiedzi


Zagadnienia Techniczne

1. Jak skonfigurować wersję sieciową programu?

W pliku baza.ini, znajdującym się w katalogu, w którym zainstalowany jest system GlobalMED (domyślnie C:\NORCOM\GlobalZPO) należy umieścić następujące zapisy:

W zmiennej „Server” – adres IP serwera;
W zmiennej „Path” – ścieżkę identyczną jak w parametrze Path komputera będącego serwerem;
Zmienną „ignoruj” należy usunąć lub przypisać wartość 0.

Uwaga! Należy udostępnić port 3050.

Do góry

2. Co może być przyczyną komunikatu:
"Dynamic SQL Error SQL error code = -104 Token unknown - line 5, char 12 select."

System wymaga obecności Firebirda w wersji 2.0 lub 2.5 (Start -> Ustawienia -> Panel sterowania -> Firebird). W razie obecności starszej lub nowszej wersji – należy ją odinstalować (Dodaj / Usuń programy), po tej operacji zrestartować komputer. Program GlobalMED zainstalować powtórnie.

Do góry

3. Co zrobić, gdy program podczas uruchamiania wyświetla komunikat o braku biblioteki gdiplus.dll ?

Należy pobrać z naszej strony plik gdiplus.dll i zapisać go w katalogu systemowym komputera (domyślnie w systemie Windows ( 7, 8, 8.1, 10) : C:\WINDOWS\SYSTEM32).

Do góry

4. Jakiej wersji Firebirda wymaga program GlobalMED?

Program GlobalMED wymaga Firebirda w wersji 2.0 lub 2.5.

Do góry

5. Po podaniu numeru klienta Global wyświetla komunikat o zaktualizowaniu licencji, jednak zmiana nie jest widoczna po ponownym uruchomieniu programu

Należy zlokalizowac na Pulpicie skrót (ikonę) do programu GlobalMED, kliknąć go prawym przyciskiem myszy, wybrać „Właściwości”. W oknie własciwości nalezy przełączyć się na zakładkę „skrót” i uzupełnić pole „Rozpocznij w”, wpisując lokalizację katalogu programu Globalmed (np. jeśli w polu „Element docelowy” widnieje C:\Norcom\GlobalZPO\GlobalZPO.exe, to w pole „rozpocznij w” należy przepisać C:\Norcom\GlobalZPO\. Po kolejnym uruchomieniu Globala licencja zostanie zapisana we właściwym miejscu.

Do góry


Zagadnienia Merytoryczne

1. Jak powinna przebiegać realizacja zlecenia eZWM, która podlega refundacji przez NFZ?

Realizacja zlecenia może przebiegać na dwa sposoby:
– poprzez przygotowaną przez NFZ aplikację internetową, która umożliwia rejestrację i pobranie zlecenia do realizacji. Aplikacja wykorzystuje do autoryzacji konta dostępowe z aplikacji oddziałowych NFZ: Portal SZOI i Portal Świadczeniodawcy
https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/komunikat-dla-swiadczeniodawcow,7507.html

– poprzez moduł integracyjny z „e-ZWM ” który będzie dostępny do systemu GlobalMed w styczniu 2020r -> Kliknij tutaj

Do góry

2. Czy raporty (sprawozdania, komunikaty XML) generowane przez program są akceptowane przez wszystkie oddziały NFZ?

Tak, program i jego rozliczenia są akceptowane przez wszystkie oddziały NFZ.

Do góry

3. Czy program umożliwia rozliczanie świadczeń w tzw. Oddziałach Obcych, tj. Oddziałach NFZ innych niż ten, z którym realizator zawarł umowę ?

Tak, sposób rozliczenia wygląda następująco:
Wprowadzenie kodu świadczeniodawcy, nadanego przez OW, z którym nastąpi rozliczenie usługi (menu Administrator / Rejestracja obcych oddziałów NFZ);
Rejestracja usługi wykonanej dla pacjenta z tego oddziału (w danych pacjenta należy podać identyfikator jego OW);
W trakcie generacji raportu – wybranie OW, który jest jego adresatem (Oddział NFZ pacjenta).

Do góry

4. Czy wprowadzane dane są w jakikolwiek sposób weryfikowane?

Tak. W programie zaimplementowano różnorakie mechanizmy weryfikacji wprowadzanych danych (m.in.: PESEL pacjenta, kod wniosku i karty, kod świadczenia wg Ministerstwa Zdrowia, kwota refundacji NFZ).

Do góry

5. Czy GlobalMED jest przystosowany do obsługi jednostek posiadających rozbudowaną strukturę organizacyjną (sieć aptek, oddziały, filie)?

Tak , program zawiera funkcje wspomagające, przeznaczone dla tego typu jednostek:

Praca w sieci – możliwość wprowadzania danych na kilku stanowiskach jednocześnie, możliwość generacji zestawień dla poszczególnych użytkowników;
Praca w różnych lokalizacjach – możliwość wprowadzania i wymiany danych pomiędzy filiami (wprowadzanie), a jednostką centralną (gromadzenie danych z filii, rozliczanie).

Do góry

6. Co zrobić gdy program wyświetla komunikat o nieuzupełnionych kodach PKWiU?

W głównym oknie programu należy wejść w menu Słowniki –> Słownik usług. Po wybraniu usługi należy kliknąć Ustaw parametry i uzupełnić kod PKWiU.

Poniżej link do wyszukiwarki aktualnych kodów PKWiU:
http://www.klasyfikacje.gofin.pl

Do góry

GlobalMed